Integrovaný záchranný systém

je koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Integrovaný záchranný systém se použije při přípravě na vznik mimořádné události a při potřebě provádět současně záchranné a likvidační práce dvěma anebo více složkami integrovaného záchranného systému.

Základní složky IZS:

  • Hasičský záchranný sbor České republiky
  • Jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany
  • Zdravotnická záchranná služba
  • Policie České republiky
Ostatní složky IZS: 

  • vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil
  • ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory
  • ostatní záchranné sbory
  • orgány ochrany veřejného zdraví
  • havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby
  • zařízení civilní ochrany
  • neziskové org. a sdružení občanů, která lze využít k záchranným pracím
Ostatní složky integrovaného záchranného systému poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání (tj. na předem písemně dohodnutý způsob poskytnutí pomoci).
V době krizových stavů se stávají ostatními složkami integrovaného záchranného systému také odborná zdravotnická zařízení na úrovni fakultních nemocnic pro poskytování specializované péče obyvatelstvu.

Řízení IZS:

Stálými orgány pro koordinaci složek IZS jsou operační a informační střediska integrovaného záchranného systému (OPIS IZS). Na OPIS IZS jsou také svedeny linky tísňového volání 112 a 150.

Tato střediska tvoří:
  • operační střediska HZS krajů (OS HZS krajů)
  • operační a informační středisko MV - Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (OPIS GŘ HZS ČR) 

Řízení IZS se provádí:

příkazy velitele zásahu

Pokud složky IZS provádějí koordinaci záchranných a likvidačních prací, řídí se pokyny:

  • starosty obce s rozšířenou působností
  • hejtmana kraje
  • v Praze primátora hlavního města Prahy
  • Ministerstva vnitra 

Za organizaci a řízení ochrany obyvatelstva při řešení následků mimořádných událostí nesou odpovědnost a plní úkoly v rámci svých kompetencí v souladu se zákonem č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému:

  • ministerstva a jiné ústřední správní úřady
  • orgány kraje, za které plní úkoly hasičský záchranný sbor kraje
  • hejtman
  • obecní úřad
  • starosta obce
  • právnické osoby a podnikající fyzické osoby
  • pro právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou vymezeny úkoly k ochraně jejich zaměstnanců v § 132a Zákoníku práce.

Při vyhlášení krizových stavů se IZS řídí pokyny: 

  • Stav nebezpečí - hejtmana kraje
  • Nouzový stav, stav ohrožení státu a válečný stav - Ministerstva vnitra 

Použití armády k záchranným pracím:

Jedná se o dočasné organizované nasazení vojenských útvarů a vojenských zařízení s potřebným vojenským materiálem a pod velením příslušného velitele. Pomoc armády se využívá v případě, kdy příslušné správní úřady, orgány územní samosprávy, požární ochrany nemohou zajistit záchranné práce vlastními silami. Použití armády k záchranným pracím mohou vyžadovat hejtmani krajů, primátoři a starostové obcí nebo Ministerstvo vnitra. Hrozí-li však nebezpečí z prodlení, mohou vyžadovat použití armády k záchranným pracím velitel zásahu a velitel jednotky požární ochrany u velitele vojenského útvaru nebo náčelníka vojenského zařízení, které je nejblíže místu mimořádné události. Veškeré použití armády k záchranným pracím se uskutečňuje v souladu se zákonem č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky.

Vojenské záchranné útvary se používají k plnění humanitárních úkolů ochrany obyvatelstva při mimořádných událostech před nasazením útvarů a zařízení armády ČR k záchranným pracím. Jsou to specializované součásti armády ČR zaměřené svým vybavením na likvidační práce a obnovu postiženého území.

Označování složek IZS za válečného stavu:

Personál a prostředky základních a ostatních složek jsou označovány mezinárodně platnými rozpoznávacími znaky pro:

  • Zdravotnickou službu
  • Duchovní personál
  • Civilní ochranu
  • a další
Web spravuje DUOWEB.cz